نسبت یابی مقاومت و زندگی

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر سهرابی با تأکید بر اینکه تعارض مقاومت با زندگی دال مرکزی موضوع مقاومت برای بخشی از جامعه ایرانی است، گفت: دوگانه ای در ذهن جامعه شکل گرفته که ایستادن پای مقاومت به معنی ایجاد چالش و کاستن از کیفیت زندگی است که این دوگانه را باید بتوانیم در ذهن جامعه رفع کنیم.

به گزارش ایکنا از چهارمحال وبختیاری، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر سهرابی، معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی شامگاه گذشته 23 دی ماه در نشست مجازی هم افزایی مبلغان و مبلغات مراسم اعتکاف چهارمحال وبختیاری با شعار «اعتکاف، مقاومت و معنویت» که به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد با اشاره به اینکه در حال حاضر مقاومت یکی از اصلی ترین مسائل نهضت اسلامی است، اظهار کرد: تبیین مسئله مقاومت خاصه برای جوانان امروز دارای پیچیدگی هایی است و ما با چالش هایی برای این مهم مواجهیم که چگونگی تبیین و روشنگری برای کسانی که همراه نیستند، مورد بحث است.

وی با ذکر اینکه صحبت با بخش بزرگی از نسل جدید در مورد موضوع مقاومت با سختی ها و پیچیدگی هایی همراه است، ادامه داد: پرسش اینجاست که مسئله مقاومت را چگونه برای نسل جوان تبیین کنیم تا امیدوار باشیم که بیشترین همراهی و همدلی آنان با مقاومت را داشته باشیم.

سهرابی با طرح یک رویکرد کلان در حوزه تبیین معارف دینی که اغلب مورد غفلت بوده است، بیان کرد: تبیین ما در مورد معارف دینی باید زندگی گرا باشد با این توضیح که کارآمدی دین را در عرصه های مختلف زندگی روشن و آشکار کند. ما مبلغان اگر نتوانیم نسبت دین و زندگی را برای عموم مردم و مخاطبان روشن کنیم، مفاهیم و گزاره ها و آموزه های دینی ممکن است مورد پذیرش قرار نگیرد لذا باید بتوانیم تقریرها از مباحث دینی و اسلامی را در نسبت با زندگی ارائه دهیم.

زندگی گرا بودن مقاومت باید تبیین شود

مدیرکل اسبق تبلیغات اسلامی استان تهران اظهار کرد: در مورد مسئله مقاومت نیز اگر نتوانیم نسبت آن را با زندگی تقریر و تفهیم کنیم موضوع مقاومت در دوگانه زندگی و مقاومت، بازنده و محکوم به مهجور ماندن و طرد شدن خواهد بود یعنی مقاومت باید بدون تعارض با زندگی مردم باشد تا مورد پذیرش قرار گیرد.

سهرابی با تصریح اینکه همین روند در مورد احکام شریعت نیز صدق داشته و ساری و جاری است، افزود: اگر نتوانیم احکام فقهی را قابل پیاده سازی در متن زندگی ارائه دهیم بدیهی است که مردم در برابر فقه و شریعت موضع می گیرند و حضور آن را در زندگی نمی پذیرند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: کسانی که مسئله مقاومت را نمی پذیرند و با آن مشکل دارند چه بسا اسرائیل را مشروع نمی دانند، به او حق نمی دهند و نمی خواهند کنار این رژیم نامشروع قرار گیرند و هرگز غصب و غارت و نسل کشی او را همراهی و تأیید نمی کنند اما در عین حال در قبال مقاومت هم موضع منفی می گیرند.

سهرابی با بیان اینکه بخشی از مردم مقاومت را مزاحم زندگی می دانند، توضیح داد: آنان می گویند عده ای انتخاب کردند که با ظالمان در هر جای دنیا سر جنگ داشته باشند و باعث شوند زندگی ما دچار چالش و خطر شود حال آنکه اسرائیل و مسائل و موضوعات دنیای عرب به ما که ایرانی هستیم ربطی ندارد پس ما نباید از زندگی و ظرفیت و امکانات خودمان برای آنان هزینه کنیم و دائماً درگیر با جنگ و تهدید و تحریم باشیم. آنها قائلند مسئله مقاومت ما را وارد جنگی کرده است که زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده و مختل کرده است و این جنگ ها موجب گرفتاری و تحریم و تهدید و معضلات اقتصادی و اجتماعی عدیده می شود.

تعارض مقاومت با زندگی در بین بخشی از جامعه ایرانی

معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه تعارض مقاومت با زندگی دال مرکزی موضوع مقاومت برای بخشی از جامعه ایرانی است، یادآور شد: دوگانه ای در ذهن جامعه شکل گرفته که ایستادن پای مقاومت یعنی ایجاد چالش و اختلال و کاستن از کیفیت زندگی چرا که امور زندگی مهم ترین مسئله برای جامعه ایران است؛ این دوگانه را باید بتوانیم در ذهن جامعه باز کنیم.

سهرابی ادامه داد: بخش دیگری از جامعه قائل است که ما موظفیم مقاومت کنیم ولو در راه آرمان ها و عقایدمان به شهادت برسیم چرا که زندگی دنیوی ارزشی ندارد و با مقاومت و شهادت به سعادت ابدی نائل می شویم و بهترین نوع رهایی از این عالم مادی نصیب ما می شود؛ این گروه از مردم شاید نیازی به گفت وگو در مورد مقاومت نداشته باشند زیرا این موضوع را پذیرفتند و آن را در بالاترین سطح اعتقادی باور دارند.

وی با تأکید بر اینکه بخش قابل توجهی از جامعه اما معتقد به مقاومت نیست و بین اندیشه مقاومت و زندگی احساس تعارض می کند، بیان کرد: ایده مقاومت به تعبیر مقام معظم رهبری ناظر بر حقیقتی است که امام راحل(ره) را تبدیل به یک حقیقت و مسیر کرد، ایشان قائلند که امام(ره) با موضوع مقاومت تبدیل به یک مکتب متمایز شدند و مقاومت هویت بخش است.

سهرابی با طرح این پرسش که آیا مقاومت یک مسئله ایدئولوژیک و مستلزم یک جهان بینی خاص است، توضیح داد: مقام معظم رهبری در بیاناتشان در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در خرداد 98 به تعریف مقاومت پرداختند و آن را حقیقتی در متن زندگی توصیف کردند، ایشان فرمودند: «انسان یک راهی را انتخاب می کند که آن راه را حق می داند و درست می داند و در این راه شروع به حرکت می کند و موانع نمی تواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقف کند».

وی با تصریح اینکه بر طبق فرمایش رهبر انقلاب مقاومت الزاماً به معنی مبارزه با ضدمقاومت و تقابل با جبهه کفر نیست، اظهار کرد: گاه مفهوم ایده مقاومت و جبهه مقاومت به اشتباه خلط می شوند، ایده مقاومت باعث شد اندیشه امام خمینی(ره) تبدیل به مکتب شود.

سهرابی تعریف رهبر انقلاب از مقاومت را کاملاً انسانی، زندگی گرا و جاری در متن زندگی دانست و گفت: ایشان قائلند که برای رسیدن به هر هدفی در برابر مشکلات باید ایستادگی و مقاومت داشت و وقتی انسان هدفی برای خود تعیین کند قاعدتاً در مسیر ممکن است با موانع و محدودیت هایی روبرو شود. کسانی به پیروزی می رسند که این محدودیت ها مانع حرکتشان نشود و آنها را منصرف و خسته نکند. کسی که مسیر را به سمت اهدافش پیش می رود و چیزی او را منصرف نکند درواقع مقاومت می کند و این گفتمان در متن زندگی هر کسی جاری و ساری است.

وی ادامه داد: ایشان در همین بیانات مثال های روشنگرانه ای ناظر به موضوع مقاومت دارند، مثلاً انسانی که مسیری را در پیش می گیرد تا به هدفی برسد ممکن است در راه به صخره یا مانع یا گسلی برخورد کند که برخی ها با دیدن این موانع از مسیر باز می گردند و منصرف می شوند برخی ها اما چاره ای می اندیشند و راهی را برای دور زدن مانع و عبور آن پیدا می کنند و با یک شیوه عاقلانه از مانع رد می شوند و به مسیر ادامه می دهند که این معنای مقاومت است.

مقاومت؛ رویکرد عاقلانه برای رسیدن به اهداف

معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه برخی ها می خواهند مقاومت را یک حرکت انتحاری و غیرعاقلانه نشان دهند، افزود: اما تقریر مقام معظم رهبری این است که مقاومت یک کار عاقلانه برای هر کسی است که می خواهد در رشد فردی، زندگی خانوادگی، رشد تحصیلی، شغلی و ... به هدف برسد. انسان مقاوم را هیچ مانعی نمی تواند منصرف کند و مقاوم بودن مساوی با توقف ناپذیری و تلاش پیگیر در مسیر اهداف است.

سهرابی با بیان اینکه اهداف جبهه مقاومت برآمده از آرمان های انسانی، دینی و انقلابی است، تصریح کرد: باید بتوانیم این را تبیین کنیم که مقاومت یک امر انتحاری، غیرعاقلانه و هزینه دادن بیهوده نیست بلکه ایده ای برای زندگی است. برخی ها رویکرد سازش و مدارا را در زندگی پیش می گیرند و در همه امور تن به شرایط دیگران می دهند، چنین افرادی نمی توانند موفق باشند چرا که مقاومت و ایستادگی و منصرف نشدن اگرچه سختی و زحمت دارد اما عامل توفیق و سربلندی است.

وی مکتب امام خمینی(ره) را جامع دنیا و آخرت توصیف کرد و افزود: ما نه برای از بین رفتن بلکه برای ساختن و ایجاد کردن انقلاب کردیم و معتقدیم غایت ما در عالم اخروی مهم بوده و اصل حیات در آنجا شکل می گیرد. اندیشه انقلاب هم به زندگی مادی و هم عالم اخروی اهمیت می دهد و اساساً حکومت اسلامی مسئله زندگی دنیوی معطوف به آخرت را دنبال می کند و سامان می دهد. اندیشه انقلاب اسلامی صرفاً معطوف به کیفیت مرگ نیست بلکه کیفیت زندگی نیز برایش اهمیت دارد و می خواهد الگوی دیگری را پیشنهاد دهد.

سهرابی با یادآوری اینکه انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد تمدن نوین اسلامی است، اضافه کرد: تمدن یک مسئله دنیایی، روبنایی و کالبدی در حیات اجتماعی بشر است و تمدن اسلامی می خواهد زندگی ما را بر اساس یک اندیشه فاخر و متعالی رقم بزند. بنابراین غایت انقلاب اسلامی یک امر زندگی گراست و البته حیات طیبه ای را هدف قرار می دهد که برای عالم بقا نیز حیات برتر و سعادتمندانه را تضمین می کند.

وی با ذکر اینکه تمام آموزه های دینی و به تبع آن، انقلاب اسلامی معطوف به مسائل زندگی است، افزود: نگاهی به مسائل و آموزه های دینی نیز مؤید زندگی گرا بودن مکتب است چرا که اسلام برای جزئی ترین مسائل زندگی انسان راهکار و دستورالعمل دارد و آداب اسلامی و سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) به بیان ریزترین نکات زندگی پرداختند. پیداست دین دغدغه زندگی باکیفیت دنیوی را دارد و اگر انسان زندگی با کیفیت داشته باشد بندگی او نیز باکیفیت خواهد شد و سعادت اخروی خود را می تواند تضمین کند.

مقاومت و شهادت در یک راستا قرار دارند

سهرابی اظهار کرد: در مسئله مقاومت که با مبانی جهاد و دفاع و شهادت پیوند دارد ممکن است دچار تعارض شویم چرا که انسان تمام تلاش خود را می کند تا در این دنیا زندگی کند نه آنکه جانش به خطر بیفتد و حتی جانش را از دست بدهد. یعنی انسان تا یک جایی برای اهدافش تلاش و هزینه و مقاومت می کند اما اگر پای جان در میان باشد متوقف می شود و دست از مقاومت بر می دارد تا جانش را حفظ کند.

وی ادامه داد: در اینجا قرآن صحبت از تجارتی سودمند دارد و در آیه 10 از سوره مبارکه صف می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَیٰ تِجَارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ»، قرآن پیشنهاد می دهد که با خدا معامله کنیم تا جایی که حتی مرگ هم نتواند ما را در مسیر اهدافمان متوقف کند. قرآن می گوید شهادت هم ادامه زندگی است و لذا کشته شدن نباید انسان را از تلاش و ممارست و مقاومت منصرف کند. پاداش این مقاومت و شهادت را خداوند در آیه 169 آل عمران مورد تأکید قرار می دهد: «وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذینَ قُتِلُواْ فِی سَبیلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ بَلۡ أَحۡیَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ یُرۡزَقُونَ».

سهرابی با یادآوری اینکه شهادت نوعی حیات را در این عالم به انسان می دهد، تصریح کرد: مراد از حیات مورد اشاره در این آیه شریفه حیات برزخی نیست بلکه منظور، ادامه حیات در زندگی مادی است، شهید در عالم مادی حاضر است و ادامه حیات دارد اگر چه جسمش دیگر نیست. شهید در عالم مادی می تواند اثرگذار باشد و پرونده اش باز است. بر همین اساس است که مقام معظم رهبری فرمودند شهدا مظهر قدرت ایران هستند. شهدا به واسطه حضورشان در عالم مادی به ما قدرت می دهند، توصیف شهدا در آیه 170 آل عمران به زیبایی بیان شده است: «فَرِحِینَ بمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ».

وی بیان کرد: نگاه زندگی گرا به شهادت این است که باور داشته باشیم حتی با شهادت هم هیچ عاملی ما را برای ادامه مسیر و رسیدن به هدف متعالی متوقف نخواهد کرد یعنی در این مسیر که یک تجارت بزرگ با خداست حتی جان دادن هم نباید توقف ایجاد کند. انسانی که جانش را در راه خدا از دست می دهد خدا به او حیات متعالی می دهد و کسانی که شهید می شوند اموات نیستند بلکه در دنیا حی و حاضرند. شهدا اموات نیستند بلکه احیاء هستند یعنی دستشان از دنیا کوتاه نیست و یک حیات اخروی متعالی هم پیدا کردند و در نزد پروردگارشان روزی می خورند.

معادل قرآنی مقاومت

معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مفهوم قرآنی مقاومت، بیان کرد: در آیه «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ» (بقره/250) به مفهوم «ثبات قدم» اشاره دارد و منظور همان مقاومت با تعریف مقام معظم رهبری است، مقاومت با صبر متفاوت است یعنی مقاومت به معنی تحفظ و تثبت و محکم ایستادن نیست بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری، مقاومت به معنی محکم حرکت کردن است یعنی ایستایی در مقاومت معنی ندارد بلکه همراه با قدم برداشتن و حرکت کردن است.

سهرابی در پایان با تأکید بر اینکه هیچ نیرویی نمی تواند انسان مقاوم را از حرکت باز دارد، افزود: بنابراین مقاومت علاوه بر حفظ داشته ها به معنی ثبات در گام برداشتن و حرکت کردن است که اگر این مهم محقق شود مقاومت بر جبهه کفر پیروز خواهد شد. دشمن دائماً در حال طراحی نقشه و یافتن راه های نفوذ است و همان طور که دشمن در حرکت است ما نیز باید در حرکت باشیم و قدم به قدم جلو برویم و او را عقب برانیم. در این راستا محکم ایستادن کفایت نمی کند بلکه باید حرکت و ثبات قدم یا مقاومت داشت.

انتهای پیام

نظرات

captcha